tisdag 12 januari 2010

Fiskrecept

Hej på er! Tack för alla era kommentarer, ni är så snälla alla! Utmanar mig själv att göra bättre mat, därför så tänker jag publicera ett recept i veckan som passar till en fredagsmiddag. Kriterierna är följande för mitt fredagsrecept: Gott (så klart) Inte alltför onyttigt Billigt Snabbt (man är ju trött på fredagar) Det ska gå att dricka vin till:)
Bild lånad från http://cartinafinland.fi, jag tror det är en lax:)
Laxknyten Ingredienser, anger ingen mängd, är man van att laga mat så kan man uppskatta själv hur mycket man vill lägga i varje knyte. Detta går även bra att göra på grillen till sommaren. Olivolja potatis salt peppar och citronpeppar lax citron purjolök timjam fänkål smör creme fraisch franska örter vitt vin Gör folie knyten och lägg i en långpanna. Smörj botten på knytena med olivolja och lägg i den skivade potatisen. Salta och peppra. Förstek potatisen i öppna knyten i ugnen ca 15 min i 225 grader. Ta ut knytena och lägg i en fiskbit i varje. Salta och tillsätt citronpeppar. Strö över strimlad fänkål och purjolök. Sätt i en citronskiva och en kvist timjan. Sätt i en stor smörklick, 1/2 burk creme fraisch franska örter per knyte och en skvätt vitt vin. Nyp ihop knytena och stek i ugnen ca 20 min i 225 grader. Sätt knytena på en tallrik och ät direkt ur dem. Smaklig måltid! Ha en skön kväll! Kram /Sara

13 kommentarer:

Vända blad sa...

Hej..vilken bra idé och vilket underbart recept! Det måste jag prova =) Har aldrig använt fänkål i matlagning förut så det blir nåt nytt!
Ha det gott!
Kram Maria

Norregård sa...

Hej Sara!!
Recept är alltid välkommet!!
Ha det gott;o)
Kram Kram Malin

Vitt hus med svarta knutar sa...

Oj vad gott det låter! Det är så roligt att få nya recept med fisk, som är det bästa jag vet. Jag gjorde en laxgryta med fänkål, den var supergod.
Kram,
Regina

AkH sa...

Vilken rolig idé! Toppen för mig som har dåligt med fantasi när det gäller att laga mat.
Nu ska jag hoppa i säng! Kommer i den sent, som alltid!
Kram Anna-Karin

bakom berget sa...

Vilket bra recept! Ser det framför mig på grillen en varm sommarkväll, med ett stort glas kall Chablis i handen.
Fänkål är gott.. Testa det i en potatisgratäng också, tills. med dill...Mmmmmm
Ha det gott! Kram Åsa.

Roses & Angels sa...

Nej fantasi finns det gott om, har en ny idé om burkar och etiketter hihi ska kolla det också! Du kommer du in hos ljuvligt lantligt??? försöker svara på en kommentar men jag kommer inte in. Hm. :-(. Ha en bra dag kram

hemma hos lilla mej sa...

Gomorron Vännen!!!!! !Vad skoj med nytt recept att testa.1000 Tack.Ha nu en härlig lillördag,ja tiden går fort.Snart fredag igen.Ha det gott.Varmkram Rita ♥

Vikeskärs hem och vardag sa...

Mmm fisk är gott. Vi brukar göra en torskgryta som är toppen. Kan tycka det är svårt ibland att laga fisk då man inte har hur många recept på det i huvudet som man har med kött kanske.
Ha en fin dag, kramar

lovefriidrott sa...

Hi hi skrattade gott åt hajbilden :)
För det var vad jag tänkte på ha ha.
Hajknyten hi hi
Nej skojjar bara receptet låter makalöst gott, det ska provas!!!
Hppas allr är bra m damen:)
jag är precis på väg till sunderbyn,,,åh vad roligt:( eller INTE

Ha en fortsatt bra dag

Kram Sari

Elsa och Helena sa...

Hej Sara! Vilken bra idé att utmana sig själv, och dessutom bjuda oss andra på härliga recept!!

Låter supergott!! Snart iväg och jobba!

Kram så länge

Millas hem sa...

Alltid roligt med nya recept! Låter supergott!!!

Kram Camilla

promenader på landet sa...

Hej vännen ditt recept låter supergott!!!!! Kram Maria

Bestemor Drillo sa...

Dette hørtes ut som et godt måltid !
Må forsøkes ! Ha en flott kveld!
Klem!