lördag 12 september 2009

Bakdag på Berget

Dagen startades med en uppfriskande prommenad på 1.5 tim med goa Sari och hennes hund. Vilket underart väder, strålande sol och klar härlig höstluft. Vilken kanon start! När jag kom hem bakade jag tekakor på dinkelmjöl. Här står degen och jäser medans bagerskan får sin efterlängtade kopp kaffe:). Passade på att ge min receptbok lite höstpiff. Här är tekakorna klara. Det blir en god lunch. Nu ska jag fara iväg och köpa lite ljung på blomsteraffären. Ska fixa lite utomhus till veckan. Ha en skön lördag alla där ute! Recept Tekakor: 5 dl mjölk 4 dl havregryn 1/2 msk salt 1 msk ljus sirap 150 g smör 25 g jäst 8-9 dl dinkelmjöl Värm mjölken till ca: 50 grader och häll i havregryn, salt och sirap. Låt stå och svälla i 20 min. Smält smöret och rör ner det i blandningen. Smula ner jästen, blanda. Tillsätt dinkel mjölet lite i taget så det blir en lös deg. Jäs degen under bakduk 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Klicka ut degen på bakplåtspapper. Jäs under bakduk ytterligare 30 min. Grädda i mitten av ugnen ca:10 min. Strö över valmofrön

8 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Vilen energi !!!!Har du några tips.Ja i dag känner jag mej trött.Vad mysig att baka.Fina bilder du visar .ha en mysig lördag kramiz ~~~~RITA~~~~.

Anonym sa...

Hej!Har just hittat till din fina blogg har läst alla inlägg idag.
Gillar verkligen att du blandar allt från recept till inredning och att du bjuder på dig själv och vad som händer runt omkring.
Ska åka och handla dinkelmjöl nu och baka dina tekakor dom såg så goda ut.
Kram Helen

Livet på Berget sa...

Tack Helen!
Kram
/Sara

lovefriidrott sa...

Tjena mors:)

jag tror att jag kommer förbi och äter lite tekakor, såg ju väldans goa ut:)
Jättefin bild igen:)
Syns i morrn bitti
Kramis Promkompisen
Sari

lovefriidrott sa...

Vad fint det blev med bilderna på sidan Ljungen o lyktan:)
Kram Sari

Hemmet Är Min Borg sa...

Hallojsan
visst har vi härligt väder, jag ska oxå börja ta promenader här nu, du har en mycket fin blogg
ha en skön Lördagkväll
kram

Lantliv sa...

Hej kul att du kikade in hos mig...här var det mycket mums bilder...många fina detaljer....Nu skall vi ta och äta lite frukost...skall bli gott....Hoppas Ni får sol idag...så att Sari och du kan ta Er en stärkande promis...Här regnar det...
Kram Anne-Lee

Rebecka sa...

Jätte lätta och mycket goda bröd, tack för det :)